6 قدم تا انتخاب شیر توپی مناسب

  • 27 شهریور 1399
  • 16:41
  • #
  • print

 

یکی از متداول ترین انواع شیر مورد استفاده در صنایع، شیر توپی است. شیر توپی (ساچمه ای) جریان سیالات و گاز ها را در یک فرآیند، با حرکت چرخشی مدیریت می کند. این شیر ها در مدل های متنوعی موجود می باشند که در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده هستند.

 

برای تعیین شیر توپی مناسب، در زیر یک روند 6 مرحله ای شامل المان های ارزش سنجی و نحوه انتخاب صحیح و مقرون به صرفه ارائه می گردد.

قدم اول –انتخاب سایز (ابعاد) مناسب

انتخاب درست سایز شیر توپی اهمیت بسیار بالایی دارد. کوچکترین اشتباه در انتخاب سایز باعث خواهد شد که در آینده ای نه چندان دور حتما دچار مشکل شویم. همچنین خود شیر تحت تاثیر این اشتباه درست عمل نخواهد کرد و باعث خفه شدن جریان یا تحمیل هزینه هایی از این دست خواهد شد.

آیا شما به شیر توپی مستقیم (Full Bore) نیاز دارید یا کاهنده (Reduced Bore

سایز استاندارد شیر های توپی از

شیر های توپی برای خطوطی که نیاز به کنترل شدت جریان دارند ایده آل هستند. برای انتخاب سایز مناسب، سرعت، حجم و شدت جریان باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای این منظور می توان از درپوش های مخصوصی که برای همین کار تعبیه شده استفاده کرد.

 

قدم دوم –انتخاب جنس (متریال) مناسب

شیر های توپی فلزی ساخته شده از فولاد کربنی (کربن استیل) و فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر قصد خرید شیر توپی برای سیالات خورنده را دارید از کاشف بخواهید که شیر توپی متناسب با سیال مورد استفاده را به شما معرفی کند.

در فرآیند های صنعتی، ممکن است با فشار یا دمای افزوده مواجه شویم. اگر در حال راه اندازی یک خط لوله هستیم، باید متریالی انتخاب کنیم که بتواند این نا ملایمتی ها را تحمل کرده و کل فرآیند را مختل نکند.

 

قدم سوم –حجم سیال و فشار کاری

انواع مختلف سیالات با شدت جریان های متفاوتی همراه هستند. ابتدا باید مشخص کنیم که قرار است چه حجمی از سیال از شیر توپی عبور کند. همچنین فشار کاری  در نقطه ای که شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد حائز اهمیت است. ذکر این نکات در درخواستی که برای کاشف ارسال می کنید به ارائه پیشنهاد دقیق تر کمک خواهد کرد.

 

قدم چهارم –کارایی مورد انتظار شما چیست؟

شیر توپی شما چگونه باید به خط لوله متصل شود؟ شیر های توپی با اتصال فلنجی (Flange)، دنده ای (Screw) و سوکتی (Socket Weld) موجود می باشند.

با توجه به درخواست مصرف کننده، شیر با مقاومت در برابر آتش (Fire Safe) قابل ارائه است. که توصیه می شود در صورت خرید این نوع شیر حتما گواهی های مربوط به کالا را از فروشنده درخواست نمایید و اطلاعات آن را با استاندارد های جهانی مطابقت دهید.

 

قدم پنجم –تعمیر و نگهداری

شیرهای توپی بسیار مقاوم بوده و عمدتا نیاز به نگهداری خاصی ندارند. کیفیت محصول، برند معتبر، استفاده صحیح و انتخاب درست، همگی به شما کمک می کنند تا هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری شیر توپی بپردازید.

آببند های تفلونی می توانند کیفیت شیر را افزایش داده همچنین دقت تولید کننده در تولید این شیر به شما این اطمینان را می دهد که کالا عمر طولانی خواهد داشت و حداکثر کارایی را ارائه خواهد داد.

 

قدم ششم –آیا شیر توپی انتخاب شده گواهینامه های مورد نیاز را دارد؟

استاندارد های ایمنی باید همراه با کالا، توسط تولید کننده ارائه شود. آیا شیر بطور کامل آببند می کند؟ اگر کوچکترین نقصی در این رابطه وجود داشته باشد منجر به خسارات جبران ناپذیری می گردد.

از تولید کننده گواهی های مربوط به تست عملکرد و متریال را درخواست کنید تا ضامن کیفیت کالای شما باشد. به طور معمول تولید کنندگان شیر توپی برگه تست هوا (هیدرو تست, Hydro Test) را همراه با شیر تحویل شما می دهند.

5.0 از 3.05
  • 1like
  • 0comment
  • 2189view

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بیان نمایید :

لطفا منتظر بمانید ...

نظرات شما (0)